Welcome to my blog. You will find here some news and texts that come side by side to my artistic activities as choreographer, dancer and performer.

Sunday 26 July 2015

Dada Hub 2015

DADA HUB 2015

Hub – (z ang.) punkt ogniskowy wokół którego jednocześnie mają miejsce wielorakie wydarzenia.

Teatr Dada von Bzdülöw przy współpracy z MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie zaprasza na coroczny wakacyjny cykl warsztatów taneczno-choreograficznych prowadzonych pod okiem twórców Teatru Dada von Bzdülöw - Leszka Bzdyla i Katarzyny Chmielewskiej oraz gościnnie przez CLEVER TEAM z Wiednia - Radka Hewelta i Filipa Szatarskiego (http://cleverprojectcontact.wix.com/cleverproject).


Miejsce:
MCKA Zatoka Sztuki Al. F. Mamuszki 14 81-718 Sopot

TERMIN WARSZTATÓW: 10.08.2015 - 15.08.2015

OPIS WARSZTATÓW:
Technika - 6x90min
Prowadzenie: Leszek Bzdyl
Warsztat, który chciałbym zaproponować, powinien być tak samo niedookreślony, jak cały dorobek Teatru Dada von Bzdülöw: tańcząc myślę o teatrze / tworząc teatr myślę ciałem tańczącym. Zapewne to nazbyt szerokie zagadnienie, ale tylko w ten sposób taniec i teatr stają się dla mnie interesującą przestrzenią sztuki, tylko w tej rozległej dwoistości znajduję inspirację i ochotę na ostateczne spotkanie z widzem. 25 lat moich doświadczeń wynikających z tego dwu-wektorowego napięcia wydaje się być jakimś nieskończonym bogactwem, którym należy się dzielić. Z drugiej strony jednak, owe 25 lat doświadczeń mówi, że to co wczoraj zdefiniowane, dzisiaj musi być zweryfikowane. A zatem będziemy definiować i weryfikować. Podczas warsztatu będziemy penetrować naturalność i precyzję frazy tanecznej. Korzystać będziemy z systemów wypracowywanych przez lata w Teatrze Dada (korelacja oddechu i ruchu, preparacja i akcja, wielokierunkowość impulsów, radość energetycznego przepływu).

Technika - 6x90min
Prowadzenie: Katarzyna Chmielewska
Ciało jest jak instrument, dlatego w trakcie warsztatu postaramy się mu przyjrzeć od strony anatomicznej, czyli od strony układu kostno-mięśniowego w ruchu, badając jego bezpośredni wpływ na jakość, wyraz i dynamikę tańca. Wykorzystywać w tym celu będziemy przede wszystkim technikę "release" oraz ćwiczenia stabilizujące mięśnie głębokie. Ważną zasadą techniki "release" jest wykorzystywanie ciała w ruchu w sposób jak najbardziej naturalny i funkcjonalny. Technika ta koncentruje się na organicznym i swobodnym przepływie ruchu przy aktywnej i świadomej kontroli centrum i izolacji mięśniowej, oddech zaś pełni tu bardzo ważną rolę, dążąc do osiągania efektów przy jak najniższym nakładzie energetycznym. Systematyczna praca w tej technice poprawia płynność i czystość ruchu oraz aktywnie rozciąga i wzmacnia ciało. Celem warsztatów jest z jednej strony zintegrowanie energii płynących w ciele, uzyskanie lepszej jakości i świadomości ciała w przestrzeni, a z drugiej przekazanie wiedzy pomagającej zabezpieczyć je przed kontuzjami.

Coaching 'CLEVER TEAM' - 12x90min
Prowadzenie: Radek Hewelt i Filip Szatarski
W naszym projekcie warsztatowym "Coaching - Instant Opera. Adult crying inventory" zaproponujemy uczestnikom zgłębianie metody CLEVER TEAM. W oparciu o taniec, sztukę performatywną i pracę z głosem budować będziemy oryginalny materiał inspirowany operą. Metoda CLEVER TEAM skupia się bowiem na performerze i jego umiejętnościach. Bardzo wysoko podnosi "poprzeczkę" i wymagania techniczne, odrzucając wszelkie zewnętrzne "podpórki" sceniczne, atrakcyjną scenografię, wymyślny kostium czy światło. W kryzysie performer polegać może jedynie na własnych umiejętnościach, zaś podniesienie umiejętności jest jedynym gwarantem przetrwania scenicznego. Przychodzi czas, gdy trzeba zrobić coś wyłącznie w oparciu o własne wrodzone instynkty, a filozofia D.I.Y (do-it-yourself) towarzyszy CLEVER TEAM niemalże od zawsze. W pracy warsztatowej badać będziemy granice umiejętności performerskich posługując się poetyką patosu i kiczu. Udamy się na poszukiwanie stanu wielokrotnego Katharsis, pozwalając sobie i widowni na płacz. Hasło "cry as much as you can" towarzyszyć nam będzie zarówno podczas warsztatów jak i na pokazie końcowym "work in progress", który podsumuje naszą wspólną tygodniową pracę.

BIO CHOREOGRAFÓW PROWADZĄCYCH:

KATARZYNA CHMIELEWSKA (1974) – tancerka, choreograf, dyrektor artystyczna Teatru Dada von Bzdülöw; laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia artystyczne. W 1993 ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku, w latach 1996-97 studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S w Brukseli; w latach 1993-94 tancerka klasyczna w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku, w latach 1994-95 w Gdańskim Teatrze Tańca. Od 1992 współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw, który od 2008r realizuje i regularnie prezentuje spektakle na scenach Teatru Wybrzeże w Gdańsku: Baricade of Love (2008) Czerwona Trawa (2009), Caffe latte (2009), Le Sacre (2010), Duety Nieistniejące (2011), Celebracja (2012), Zagraj to czyli 17 tańców o czymś (2013), Transmigrazione di fermenti d'amore (2014). Uczestniczy w międzynarodowych projektach tanecznych i teatralnych: X-group - półroczny projekt dla młodych choreografów (P.A.R.T.S, Bruksela, 2000) / projekt z improwizacji z Thomasem Houertem (Praga, 2003) / Angels of Stealth - multimedialny projekt Rodneya Place (Warszawa, Paryż, 2005) / Real time composition - coaching z Michaelem Schumaherem (Poznań, 2007) / pracuje z berlińskim kolektywem artystycznym Malgven Gerbes i Davida Brandstätter s h i f t s - art in movement - spektakle Festina Lente (2014) i Air (2015). Od 2012 inicjuje i prowadzi w MCKA Zatoka Sztuki w Sopocie projekt edukacyjny dla profesjonalnych tancerzy DADA HUB (2012-2015) / w ramach projektu BAIT uczy i tworzy ze studentami spektakl dyplomowy Shifts (2013). Jako choreograf współpracuje stale z Kubą Kowalskim przy realizacji spektakli dramatycznych: m.in. Ciała Obce (2012), Życie jest Snem (2013), Mizantrop (2014). W latach 2009-2012 Prezes Stowarzyszenia "Teatr Dada von Bzdülöw"; od 2012 wraz z innymi artystami prowadzi studio "Biblioteka Tańca", które jest siedzibą Teatru Dada oraz miejscem realizacji projektów artystycznych i edukacyjnych. Z Teatrem Dada wystąpiła na licznych festiwalach i scenach teatralnych w Polsce, w ponad 20 krajach Europy, jak również w: La MaMa Theatre i Danspace (Nowy York, USA), Live Arts Festival (Filadelfia, USA), 17 Bharat Rang Mahotsav (New Delhi, Agartala, Indie), Kala Ghoda Arts Festival (Mumbaj, Indie),
Sishir Mancha (Kalkuta, Indie), Beijing Fringe Festival (Pekin, Chiny), SIDance Seoul International Dance Festival (Seul, Korea Płd.).

LESZEK BZDYL (1964) – tancerz, aktor, choreograf, reżyser; w 1990 ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim; w latach 1987-90 pracował z Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, w latach 1990-1992 związany z gdańskim Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiury. W 1992 wspólnie z Katarzyną Chmielewską założył Teatr Dada von Bzdülöw. W kierowanym przez siebie teatrze wyreżyserował i stworzył choreografię do większości spektakli, m.in. do „Magnolii” (2002), do opartego na „Dziennikach” Witolda Gombrowicza spektaklu „Kilka błyskotliwych spostrzeżeń” (2004), do z realizowanego w USA „Factor T” (2008) oraz do „Le Sacre” (2010). Z Teatrem Dada wystąpił na licznych festiwalach i scenach teatralnych w Polsce, w ponad 20 krajach Europy, jak również w Chinach, Indiach, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie. Brał udział w realizacji kilkudziesięciu przedstawień na scenach Warszawy (teatry: Narodowy, Rozmaitości, Powszechny, Polski, Studio), Gdyni (Teatr Miejski), Gdańska (Teatr Wybrzeże), Legnicy (Teatr im. H. Modrzejewskiej) i Wrocławia (Teatr Współczesny). Jako reżyser przedstawień dramatycznych zrealizował m.in.: „Cyrano de Bergerac” wg. Edmonda Rostanda - Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (2009) oraz „Zielone Zoo” - według autorskiego scenariusza - w Teatrze OCH w Warszawie (2010). W latach 1997-2000 wraz z zespołem Teatru Dada von Bzdülöw prowadzi w Teatrze Miejskim w Gdyni spotkania artystyczne pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa; w latach 2002- 2007 koordynator gdańskiego festiwalu Korporacja Tańca; bierze udział w projektach międzynarodowych, m.in.: Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre, UK), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń - Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik), Out of Bounds oraz Faktor T (Dance Advance, Filadelfia, USA), Co-operacja (Paryż, Festiwal La Batie - Genewa, Gdańsk), ODYS-SEAS – europejski projekt na terenach Stoczni Gdańskiej. Prowadzi warsztaty taneczne i aktorskie w Polsce i za granicą, m.in. w Anglii, Francji, Czechach, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Zimbabwe i USA. Uczył w gdańskiej Państwowej Szkole Baletowej, w Studium Wokalno-Aktorskim w Gdyni oraz w Akademii Teatralnej w Warszawie. Jako aktor wystąpił m.in. w spektaklach Teatru Miejskiego w Gdyni w reżyserii Julii Wernio: w szekspirowskiej „Burzy” oraz w „Życie jest snem” Pedra Calderona de la Barca oraz w Teatrze Wybrzeże - "Charlie Bokserem" w reżyserii Piotra Cieplaka (2010). Jest laureatem wielu nagród, w tym Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (1999), Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), nagrody Sztorm Roku - plebiscyt czytelników Gazety Wyborczej (2007), Międzynarodowej Nagrody Teatralnej Theatre Pasta - Indie (2007). W 2010 otrzymał Odznaczenie Honorowe - Zasłużony Dla Kultury Polskiej.

RADEK HEWELT (1973) – ukończył studia z pedagogiki i opieki społecznej oraz studia z choreografii i tańca w P.A.R.T.S. w Brukseli. Jako tancerz, performer, choreograf i nauczyciel tańca pracował dotychczas w Polsce oraz we Francji, Belgii, Holandii, Danii, Niemczech i Austrii. Od 2003 mieszka i pracuje w Wiedniu; współpracował dotychczas z m.in. Teatrem Dada von Bzdülöw, Lyndą Gaudreau, Thierry de Mey, Elio Gervasi, Cristian Duarte, Andrea Stotter, Sebastianem Prantl, Katarzyną Kozyrą, Editta Braun Company, Michikazu Matsune & David Subal, Pathosbeuro, Andrea Bold, Ewą Bankowską, United Sorry (Frans Poelstra, Robert Stein) & Anne Juran & Pieter Ampe, Cooperativa Performativa, Toxic Dreams, Nature Theatre of Oklahoma, Anat Steinberg, Magdaleną Chowaniec, Olkiem Soulimenko. Realizuje swoje własne choreografie, m.in. Zoom In (2001), touch same places (2002), 21 minutes (2005), About a boy (2006), Close-up (2008), Scenario 1 (2009), Tonight’s Tune (2009), Tonight's just a tune (2009), Soft Cowboy (2010), 12 songs (2011 – Tanzquartier), Clever Project (2013 – WUK), Substitute Show (2013 – Imagetanz), prezentowane dotychczas na wielu europejskich festiwalach m.in. Impulstanz oraz Imagetanz w Wiedniu, dancas na cidade w Lizbonie, Festival d'Automne w Paryżu oraz w europejskich instytucjach kultury m.in. Kaaitheater Studios w Brukseli, Theatre de la Bastille w Paryżu, TanzQuartier w Wiedniu. W 2012r wspólnie z Filipem Szatarskim założył kolektyw artystyczny CLEVER TEAM.

FILIP SZATARSKI (1976) – artysta zajmujący się badaniem szeroko pojętych sztuk tańca i teatru, w ich połączeniu z muzyka i sztuką wizualną; jako choreograf, tancerz i dramaturg zrealizował dotychczas 15 własnych spektakli, współpracując z instytucjami kultury i artystami w Polsce, Europie, Japonii i Kanadzie. Zajmuje się również realizacją choreografii i ruchu scenicznego dla teatrów dramatycznych w Polsce i za granicą (ponad 45 realizacji). Prowadzi również warsztaty ze świadomości ciała i przestrzeni dla profesjonalnych aktorów teatralnych, tancerzy i performerów; uczy improwizacji metodą 'memory flash back' oraz techniki kontakt-improwizacji. Od 2012r mieszka i pracuje w Wiedniu, doświadczenie zdobywając m.in w Tanz Hotel, Tanz Atelier Wien, Samafu Company, Companie Feinsinn; od 2012r wspólnie z Radkiem Heweltem prowadzi nową anty-kryzysową inicjatywę CLEVER TEAM.

Links:
http://teatrdlawas.pl/warsztaty/207-teatr-dada-warsztaty-dada-hub-2015
https://pl-pl.facebook.com/events/489341364555191/
http://www.taniecpolska.pl/ogloszenie/show/3704

1 comment:

  1. No i proszę, tak fajne eventy w Zatoce! Super się dzieje, aż przeraża, że są tacy, żeby takie wydarzenia w Sopocie przyblokować..

    ReplyDelete